Spotify - Zwinność osadzona w strukturze współpracy

Zwinność osadzona w strukturze współpracy


Spotify mówi, że rdzeniem sukcesu firmy jest jej kultura i sposoby pracy. Są one podobne do działania niewielkiego startupu i bazują na organicznej strukturze współpracy.

Jak to działa? Specjaliści z różnych branż, np. IT, obsługa klienta, czy UX pracują w niewielkich zespołach i całościowo rozwijają konkretną funkcję serwisu, np. wyszukiwanie. Mają pełną decyzyjność odnośnie swojej pracy. To inne podejście niż znane nam dzielenie zespołów według specjalizacji (np. obsługa klienta, IT) i utrzymywanie decyzyjności na poziomie kadry zarządzającej.

Struktura i kultura współpracy

Co sprawia, że organiczna struktura Spotify działa tak dobrze? Kluczowa jest bliska praca specjalistów z różnych branż, bo dzięki temu mogą rozwiązać każdy problem. Autonomia zespołów jest motywująca, pozwala uczyć się na błędach i szybko doskonalić. Sprawność pracy między zespołami jest najtrudniejsza do osiągnięcia.

Dlatego kluczowa jest znajomość ścieżek pracy w firmie i komunikowanie ogólnych kierunków rozwoju głównej platformy. Nadrzędną zasadą zespołów jest optymalizowanie działań w skali firmy, a nie zespołu. Mówią o tym jak o muzyce. Każdy zespół buduje swoje instrumenty i na nich gra, ale dopiero gdy wszystkie instrumenty grają razem, tworzą piosenkę.

Efekt? Spotify osiągnął coś, co udało się niewielu - wygrywa z takimi gigantami jak Google czy Apple na rynku aplikacji służących do słuchania muzyki online.

Zobacz również

Spotify Engineering Culture Part 1
Spotify Engineering Culture Part 2


Firmy, które stosują sieciowe struktury organizacyjne i aktywnie budują kulturę współpracy

Scanfil Poland - Szybszy proces obsługi zlecenia klienta

Szybszy proces obsługi zlecenia klienta

Lokalizacja:
Sieradz, Poland
Pracownicy:
~ 900
KGHM - Eksperci stają się znani organizacji

Eksperci stają się znani organizacji

Lokalizacja:
Lubin, Poland
Pracownicy:
~ 34 000
Burda International - Współpraca i innowacje bliżej klienta

Współpraca i innowacje bliżej klienta

Lokalizacja:
Warsaw, Poland
Pracownicy:
~ 350
Thomson Reuters - Precyzyjna współpraca i wymiana wiedzy

Precyzyjna współpraca i wymiana wiedzy

Lokalizacja:
Toronto, Canada
Pracownicy:
~ 45 000
UPM Raflatac - Sprawność w zarządzaniu zespołem

Sprawność w zarządzaniu zespołem

Lokalizacja:
Wrocław, Poland
Pracownicy:
~ 30
Decathlon - Z hierachii w oranizację sieciową

Z hierachii w oranizację sieciową

Lokalizacja:
Villeneuve-d’Ascq, France
Pracownicy:
~ 70 000

Artykuły na temat budowania kultury współpracy i zarządzania w organizacjach o płaskich strukturach.