Deloitte - Ewolucja w stronę sieci zespołów
Deloitte / Międzynarodowa firma doradcza świadcząca usługi z zakresu audyt, rachunkowość, doradztwo podatkowe, prawne i finansowe, zarządzanie strategiczne i operacyjne.

Ewolucja w stronę sieci zespołów

92% firm uważa, że ich obecne struktury organizacyjne nie pozwalają im sprawnie działać. Badania Deloitte z 2016 roku przeprowadzone na ponad 7 tysiącach firm na całym świecie wskazuje na to, że przeprojektowanie struktur jest koniecznością oraz wyzwaniem.

Przeszłość organizacyjna to hierarchiczne struktury podzielone pionowo według specjalizacji (np. sprzedaż, IT). Jednak większość zadań wymaga teraz pracy między zespołami i specjalizacjami, dlatego pionowy podział pracy wg. silosów organizacyjnych już się nie sprawdza.

Struktura i kultura współpracy

Przyszłość, do której warto dążyć, to według Deloitte sieci zespołów. Jak wygląda taka struktura?

Zespoły powinny być skoncentrowane „na misji” (np. kliencie, funkcjonalności, produkcie). Same wyznaczają sobie cele, a przewodzą im specjaliści z dziedziny danego projektu. Zespoły mają osoby o różnych umiejętnościach (np. handlowców, inżynierów IT). A za pracę i komunikację między zespołami odpowiadają poszczególne osoby, pracujące jak węzły informacyjne albo operacyjne.

Jak wprowadzać sieci zespołów? Firmy boją się, że duża zmiana organizacyjna może zakończyć się porażką. I słusznie. Zmiany powinny być ewolucyjne. Warto najpierw pokazać ścieżki pracy w firmie i ułatwiać bezpośredni kontakt specjalistom z różnych zespołów w ramach istniejącej struktury. A dopiero w kolejnych krokach stopniowo, w różnych obszarach wprowadzać zespoły, które działają już w strukturze sieci zespołów.

See also

Deloitte: Organizational design. The rise of teams
Deloitte: The new organization: Different by design