Deloitte - Ewolucja w stronę sieci zespołów

Ewolucja w stronę sieci zespołów


92% firm uważa, że ich obecne struktury organizacyjne nie pozwalają im sprawnie działać. Badania Deloitte z 2016 roku przeprowadzone na ponad 7 tysiącach firm na całym świecie wskazuje na to, że przeprojektowanie struktur jest koniecznością oraz wyzwaniem.

Przeszłość organizacyjna to hierarchiczne struktury podzielone pionowo według specjalizacji (np. sprzedaż, IT). Jednak większość zadań wymaga teraz pracy między zespołami i specjalizacjami, dlatego pionowy podział pracy wg. silosów organizacyjnych już się nie sprawdza.

Struktura i kultura współpracy

Przyszłość, do której warto dążyć, to według Deloitte sieci zespołów. Jak wygląda taka struktura?

Zespoły powinny być skoncentrowane „na misji” (np. kliencie, funkcjonalności, produkcie). Same wyznaczają sobie cele, a przewodzą im specjaliści z dziedziny danego projektu. Zespoły mają osoby o różnych umiejętnościach (np. handlowców, inżynierów IT). A za pracę i komunikację między zespołami odpowiadają poszczególne osoby, pracujące jak węzły informacyjne albo operacyjne.

Jak wprowadzać sieci zespołów? Firmy boją się, że duża zmiana organizacyjna może zakończyć się porażką. I słusznie. Zmiany powinny być ewolucyjne. Warto najpierw pokazać ścieżki pracy w firmie i ułatwiać bezpośredni kontakt specjalistom z różnych zespołów w ramach istniejącej struktury. A dopiero w kolejnych krokach stopniowo, w różnych obszarach wprowadzać zespoły, które działają już w strukturze sieci zespołów.

See also

Deloitte: Organizational design. The rise of teams
Deloitte: The new organization: Different by design


Firmy, które stosują sieciowe struktury organizacyjne i aktywnie budują kulturę współpracy

Scanfil Poland - Szybszy proces obsługi zlecenia klienta

Szybszy proces obsługi zlecenia klienta

Lokalizacja:
Sieradz, Poland
Pracownicy:
~ 900
KGHM - Eksperci stają się znani organizacji

Eksperci stają się znani organizacji

Lokalizacja:
Lubin, Poland
Pracownicy:
~ 34 000
Burda International - Współpraca i innowacje bliżej klienta

Współpraca i innowacje bliżej klienta

Lokalizacja:
Warsaw, Poland
Pracownicy:
~ 350
Thomson Reuters - Precyzyjna współpraca i wymiana wiedzy

Precyzyjna współpraca i wymiana wiedzy

Lokalizacja:
Toronto, Canada
Pracownicy:
~ 45 000
UPM Raflatac - Sprawność w zarządzaniu zespołem

Sprawność w zarządzaniu zespołem

Lokalizacja:
Wrocław, Poland
Pracownicy:
~ 30
Decathlon - Z hierachii w oranizację sieciową

Z hierachii w oranizację sieciową

Lokalizacja:
Villeneuve-d’Ascq, France
Pracownicy:
~ 70 000

Artykuły na temat budowania kultury współpracy i zarządzania w organizacjach o płaskich strukturach.